Maktensom ikke vil bli sett
Den 17. juni skal Stortinget stemme over om Norge skal gjennomføre en ny makt- og demokratiutredning. Den forrige ble avsluttet i 2003. Verden og ikke minst Norge, har endret seg mye siden den gang, og på måter som knapt lar seg sammenfatte. Det vet også alle våre politiske partier, og de er faktisk enige om det. Likevel spår Monsens Revelje at forslaget om en ny tilsvarende utredning vil bli nedstemt, først og fremst med stemmene til Ap, H, Frp og KrF. Tretten jusprofessorer fra UiO, UiB og UiT, dvs. samtlige juridiske fakulteter i landet, har gått ut i Aftenposten og bedt om en slik utredning. Og det er ikke akkurat en hverdagshendelse. Jurister er ikke kjent for å skrive under på felles opprop. Når de gjør det, alle tretten, på tvers av institusjon og faglig spesialisering, er det antakelig fordi de selv ser hvor galt det bærer av sted med norsk rett og forvaltning. Dette oppropet bør virkelig leses som det alarmropet det er. Kostnadsargumentet som avsporing Forvaltningsminister Kar
14. juni 2026