En klage behandles - del 2
"Optimister skaper håp. Vi trenger mennesker som håper. Optimister skaper tro. Vi trenger folk som tror at det går. Optimister skaper bevegelse mot det positive og det umulige. Da kommer vi lenger enn vi trodde da vi begynte." ~ Dagrun Eriksen~ Kapittel 2 Du og jeg som har en høne å plukke med advokatstanden, kan ikke bare ture frem som vi ønsker. Skal vi komme noen vei, må vi klage. Skal vi klage på advokater må det gjennom Advokatforeningen, og denne foreningen har en ganske bestemt prosess for klagebehandling. Først må den som klager pr. brev sende inn to skriftlige eksemplarer av klagen, dvs. to originaler. Gjelder klagen for eksempel to advokater, må det sendes fire eksemplarer. Klagen kan ikke omhandle et forhold man var klar over for mer enn 6 måneder siden, for da vil forholdet anses som foreldet. Dersom du innfrir de formelle kravene og i tillegg fremlegger begrunnede beskyldninger om alvorlig brudd på god advokatskikk, ja da har du en sak, og da oppnevner Advokatforeningen et
12. mai 2019